Menu Zamknij

Dojrzałe liderstwo, odpowiedzialność, kultura organizacyjna, mentoring chwili, zaangażowany zespół

Metoda „kija i marchewki” czyli tzw. systemy motywacyjne działają coraz słabiej. Zresztą bardziej kojarzą się z osiołkiem na greckiej wyspie, niż z zarządzaniem w XXI wieku. Powodów jest wiele, ale nie nad tym się pochylimy. Wielu przedsiębiorców i managerów stoi przed dużym wyzwaniem, jak zaangażować zespół do dobrej współpracy. Jak stworzyć środowisko, które będzie się wspierało i mogło działać w poczuciu radości i zadowolenia, a do tego w najwyższej jakości.

Na początku postawmy sobie pytanie, jak wzbudzić prawdziwe zaangażowanie na poziomie kadry managerskiej? Pewien instytut zarządzania pokusił się o zrobienie badań, z których wynikało, że średnio w firmach mamy około 30% zaangażowanych pracowników, 50% pracujących wydajnie pod okiem przełożonego i 20% tzw. niesionych przez resztę. Oczywiście nie dotyczy to każdej firmy. Osobiście znam środowiska, gdzie grupa zaangażowanych pracowników jest dużo wyższa. I właśnie to stanowi dla nas inspirację, że warto działać w tym obszarze.

I tu postawmy sobie pytane: jacy liderzy budują wysokie morale w zespole?

Świadomy lider wie, że nie ma sukcesu bez ludzi, bez ich lojalności i dobrej pracy. Dlatego dojrzały lider, będzie z pełną konsekwencją zwracał uwagę na tzw. potocznie kompetencje miękkie. Tu właśnie ukryta jest wiedza i narzędzia dotyczące uruchomienia prawdziwej motywacji ludzi, wspierania ich osobistych celów i dążeń.

Dojrzałe liderstwo zawsze jest związane z osobistą dojrzałością życiową lidera. Każdy z nas doświadczył, jak cennym nauczycielem jest samo życie. Podobno to najdroższe studia, za które sami musimy zapłacić. A czasami nawet mamy szansę, otrzymać doktorat za mistrzowskie rozwiązywanie problemów 😊 Dlatego też dojrzały lider świadomie na poziomie operacyjnym wdraża kulturę przedsiębiorstwa, rozumiejąc właściwie intencje zarządu tworzącego tę kulturę.

Pozostańmy w temacie kultury organizacji. Na czym opiera się kultura organizacji w firmie? Tak, jest dokładnie tak jak myślicie. Kultura organizacji, opiera się na wartościach. I tu wartości mogą być różne. Ale jakich nie powinno zabraknąć? Co będzie kluczowe i ważne z punktu widzenia naszych pracowników? Co będzie miało dla nich prawdziwy sens?

Jedno jest pewne, aby współpraca mogła odbywać się na najwyższym poziomie, potrzebujemy harmonii fundamentalnej. Harmonii, która zagwarantuje łączność pomiędzy wartościami pracowników i wartościami firmy. Tworząc taką hierarchię wartości, wysoko musimy uplasować szacunek do ludzi.

Jak przejawi się to na planie rzeczywistym? Po pierwsze, musimy postrzegać każdego człowieka najszerzej jak możemy. Tym samym, przed nami staje wyzwanie stworzenia takiego środowiska pracy, które umożliwi każdemu, połączenie tych dwóch sfer życia, prywatnej i zawodowej. Nie zawsze jest to proste. I znowu powracamy do tematu dojrzałości, z jednej i z drugiej strony. W biznesie działa również zasada tzw. równowagi w dawaniu i braniu. Jest to tak istotne, że pozwolę sobie napisać o tym kolejnym razem troszkę szerzej.

Wysoka kultura organizacji, to taka, która stawia na dojrzałe i wysokiej jakości relacje z ludźmi, zarówno z pracownikami, klientami jak i dostawcami. Zdrowe relacje, nie wykluczanie, dobry dialog, a przede wszystkim umiejętność słuchania, to stabilny fundament do efektywnego działania w każdej firmie.

Budując i dbając o kulturę organizacyjną, sporo dużych wyzwań i oczekiwań stawiamy przed managerem. Wybierając managera, musimy o tym pamiętać, że będzie on miał wpływ na cały, powierzony mu zespół. Dlatego istotne jest, aby biorąc tę odpowiedzialność, manager miał przekonanie, że również może liczyć na wsparcie.

Takim wsparciem może być możliwość odpowiedniej edukacji, w postaci dobrze dobranych projektów rozwojowych, ale również np. mentoring. Tu pozwolę sobie na małą podpowiedź. Wybierając mentora, pamiętajmy że powinna być nim osoba, która ma już naprawdę duże życiowe doświadczenie. Osoba która sama zaliczyła wiele wzlotów i upadków i wyszła z nich obronną ręką. To ktoś, kto zna sytuacje kryzysowe i musiał nimi zarządzać.

Nie zawsze potrzebny jest długotrwały proces mentoringu. Czasami wystarczy chwilowe wsparcie. Porozmawianie, spojrzenie z zewnątrz na sytuację, może usłyszenia jednego, szczególnego pytania, albo po prostu doradztwo. I to już wystarczy, taka szybka i wartościowa podpowiedź, która może być kamieniem milowym w konkretnym procesie, zmieniając we właściwym kierunku sposób myślenia.

Każdy z nas jest inny, każdy manager jest inny, każdy ma swoją historię. Czerpmy z tej różnorodności, wzbogacając siebie nawzajem. To jest nasz szansa na rozwój. Pamiętajmy, że nic nie jest wieczne i nic nie jest na sto procent właściwe dla wszystkich. Dlatego ważny jest nasz własny filtr, a tym filtrem zawsze będzie nasza osobista świadomość w danej chwili. Uszlachetniajmy siebie i pomagajmy sobie nawzajem. W ten sposób będziemy tworzyć zarówno swoje życie jak i wysoką kulturę organizacyjną w środowisku pracy, pełnym nadziei, optymizmu i dobrych, inspirujących intencji.

Małgorzata Mach

Przegląd prywatności

Polityka prywatności opisuje zasady przetwarzania przez nas informacji na Twój temat, w tym danych osobowych oraz ciasteczek, czyli tzw. cookies.


1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: machconsulting.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Mach & Partner Consulting Sp. z o.o. Zielona 10 / 5, 05-500 Piaseczno
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: biuro@machconsulting.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Obsługa zapytań przez formularz
    • Realizacja zamówionych usług
    • Prezentacja oferty lub informacji
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. W serwisie jest stosowana autentykacja dwuskładnikowa, co stanowi dodatkową formę ochrony logowania do Serwisu.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwerach operatora: home.pl
  2. Firma hostingowa w celu zapewnienia niezawodności technicznej prowadzi logi na poziomie serwera. Zapisowi mogą podlegać:
    • zasoby określone identyfikatorem URL (adresy żądanych zasobów – stron, plików),
    • czas nadejścia zapytania,
    • czas wysłania odpowiedzi,
    • nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,
    • informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,
    • adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,
    • informacje o przeglądarce użytkownika,
    • informacje o adresie IP,
    • informacje diagnostyczne związane z procesem samodzielnego zamawiania usług poprzez rejestratory na stronie,
    • informacje związane z obsługą poczty elektronicznej kierowanej do Operatora oraz wysyłanej przez Operatora.

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.2 wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe nie są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że nie przesyłamy ich poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

9. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:

    Urządzenia mobilne: