Menu Zamknij

Jak najskuteczniej zdemotywujesz pracowników?

Zarządzanie ludźmi to niewątpliwie wielka sztuka. Dziś chyba już nikt nie kwestionuje, że pracownicy maja w firmie ogromny wpływ na ogólny sukces lub porażkę przedsiębiorstwa.
Istnieje również pewna istotna zależność pomiędzy wielkością firmy, a wpływem poszczególnych pracowników na końcowy efekt. Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym większy wpływ każdego pracownika, oczywiście biorąc pod uwagę zajmowane stanowisko i zakres odpowiedzialności.
Motywowanie pracowników, to jedno z najtrudniejszych zadań managerskich. Z pewnością dużo łatwiej jest demotywować. Obserwując przez lata praktykę managerską, zebrałem kilka sposobów niewątpliwie skutecznej demotywacji, a oto one:

Oszczędzaj na chwaleniu
Pochwały i uznanie skutecznie demotywują pracowników. Z tego powodu, najlepiej nigdy nie chwalić. W ten sposób będziesz podtrzymywał skutecznie przekonanie pracowników, że jeśli będą się wystarczająco długo starać, to może w końcu zasłużą na twoje uznanie. Najważniejsze abyś pamiętał, że pochwały mogą przynieść niepowetowane straty, pod postacią nadmiernego zarozumialstwa i lenistwa, które może stać się plagą w twoim zespole.

Zawsze stosuj siłę nacisku
Pracownicy są najbardziej wydajni, kiedy podlegają permanentnemu naciskowi i nieustającej kontroli. Im więcej nacisku, tym szybciej osiągniesz założone wyniki.

Nigdy nie przekazuj odpowiedzialności
Pracownicy nie potrafią się obchodzić z przekazaną im odpowiedzialnością. Dlatego nie ma im co jej przekazywać! Nie bez powodu istnieje management i prości pracownicy!

Przełożony ma zawsze rację!
Ta zasada jest znana w wielu przedsiębiorstwach, twoim zadaniem jest poczynienie wszelkich starań, aby nigdy nie została zapomniana.
Zasada 1 – Przełożony ma zawsze rację
Zasada 2 – Jeśli miałoby się okazać, że przełożony wyjątkowo nie ma racji, to zaczyna działać zasada 1
Nie toleruj żadnej krytyki, żadnego przeciwstawiania się, żadnego innego zdania. W ten sposób możesz doprowadzić do sytuacji, że ucierpi twój autorytet.

Wyjaśnianie motywów podejmowanych decyzji – to lekka przesada
Wyjaśnianie motywów podjętej przez ciebie decyzji, nie powinno nic pracowników obchodzić.
Pracownicy maja się zastosować do podjętych decyzji i je respektować i to wystarczy. Otwarta komunikacja może wydawać się plusem np. w partnerstwie, ale nie w przedsiębiorstwie.

Za atmosferę w pracy odpowiadają wyłącznie pracownicy

Nawet jeśli dochodzi do poważnych konfliktów pomiędzy pracownikami, nie wtrącaj się.
Niech rozwiązują je sami. I tak każde twoje próby wkroczenia, zostaną postrzeżone jako próba ingerencji w ich życie prywatne lub lobbing – dlatego zostaw to.

Składaj obietnice
Dobra wiadomość – obietnic nie musisz dotrzymywać! Powody dlaczego nie możesz dotrzymać obietnicy i tak pozostaną niezrozumiałe dla prostych pracowników, a więc nawet nie staraj się im czegokolwiek wyjaśniać. Przy ich niskich kompetencjach i tak cię nie zrozumieją.

Bądź głośny
Jeśli pracownik popełni błąd, niech to usłyszy, nie oszczędzaj głosu. Tylko w ten sposób możesz dosadnie podkreślić twój autorytet, a przy okazji maksymalnie zmniejszysz ryzyko ponownego błędu u pracownika.

Pracownicy nie są zainteresowani rozwojem osobistym
To wielkie i rozpowszechnione kłamstwo, że pracownicy są zainteresowani swoim rozwojem osobistym i dalszym kształceniem. To kosztuje tylko pieniądze, nic nie daje i doprowadza najczęściej do tego, że przy pierwszej lepszej możliwości, taki pracownik zwalnia się i idzie do konkurencji. W tym kontekście, każda poczyniona inwestycja jest stracona i jeśli w ogóle coś przynosi, to tylko pracownikowi. Dlatego gaś takie ambicje w zarodu, a najlepiej staraj się , aby w ogóle się nie pojawiły.

Podsumowanie
Każdy pracownik powinien być zadowolony, że ma możliwość pracy w tym przedsiębiorstwie. W szczególności w obecnej sytuacji rynkowej, kiedy jest tylu chętnych na każde miejsce pracy. To pracownik jest zobowiązany do wdzięczności w stosunku do managera, a nie odwrotnie. I właśnie to musisz komunikować twoim pracownikom codziennie, najlepiej z odpowiednią dykcją i w odpowiednim tonie 😉

Gunther Mach
19 kwietnia 2023